Eseti légtérhasználat

Kedves Repülőmodellező barátaim!

Azzal a kéréssel fordulok mindenkihez, hogy amennyiben repülőmodellel vagy bármilyen repülő eszközzel szeretne felszállni, akkor ezt eseti légtérben tegye. Tisztában vagyok azzal, hogy ez némi kényelmetlenséggel jár, de változó világban élünk és nem megfutamodni kell az új követelményektől, hanem alkalmazkodni azokhoz.

Nézzük hogyan lehet ma jog követő módon repíteni:

  1. 35 nappal előre tervezve el kell dönteni, hogy hol szeretnénk légteret használni. A legcélszerűbb, ha ezt az egyesületek tagjai egymással is egyeztetve teszik.
  2. Tájékozódni kell, hogy az tervezett helyszínen nincs-e már eseti légtér. Erre vonatkozóan a legter.hu-n van és az MMSZ eseménynaptárában pedig lesz információ. Ha valahol már van eseti légtér, akkor nem érdemes új igénylést beadni, hanem fel kell venni az eseti légtér igénylőjével a kapcsolatot.
  3. Ha még nincs eseti légtér a területen, akkor a legter.hu online rendszerén be kell adni a légtérigénylést.
  4. Meg kell várni, hogy megkaptuk-e az engedélyt. Ha nem kaptuk meg akkor sajnos más repítő helyet kell keresni!
  5. Ha megkaptuk az engedélyt, akkor a biztosítás miatt egy munkanappal előre be kell jelenteni az MMSZ-nek, hogy repíteni megyünk, vagy szerepelnie kell a rendezvénynek az MMSZ rendezvénynaptárában.
  6. Minimum fél órával az első felszállás előtt aktiválni kell az eseti légteret.
  7. Amikor befejeztük vagy hosszabb időre felfüggesztettük a repítést akkor deaktiválni kell az eseti légteret.

A fenti tevékenység az MMSZ- tagoknak egyetlen fillérjébe sem kerül, a légtér. hu munkatársai ingyen elkészítik, ha kell még kockázatelemzést is elvégzik. Amennyiben a repítést a természetvédelmi terület felett kell végezni akkor annak díja van, (de ennek semmilyen köze nincs az eseti légtérhez)

Ammenyiben a fenti munkafolyamatot nem hajtjátok végre és repítésre kerül sor, akkor a következőket kockáztatjátok.

  • Egy esetleges ellenőrzés során eljárást indíthatnak az ellen, aki a modellt vezeti. (nem tudjuk milyen következményekkel)
  • Amennyiben harmadik személynek kárt okoztok, jó esély van rá, hogy nem fog a biztosító fizetni, mivel a rendezvény a szükséges engedélyek hiányában volt végrehajtva.
  • A média egészen biztosan felkapja az ügyet, és csak az fog megmaradni a nézőkben, hogy a modellezők szabálytalankodtak.
  • A törvényhozók az eset kapcsán szigoríthatják az ellenőrzéseket.

Figyeljetek még a következőkre:

  1. A szabályozás súlytól és modelltípustól függetlenül mindenkire vonatkozik (itt nincs 250 grammos határ)
  2. Ha a repítő hely magánszemély tulajdonában van akkor annak a tulajdonosának írásos engedélye szükséges az légtérigényléséhez.
  3. Ha a repítő hely egy működő repülőtéren vagy ideiglenes le és felszálló helyen van, akkor a légtérigénylést annak a tulajdonosának, vagy üzemeltetőjének érdemes beadni. Itt ügyelni kell arra, hogy az igényelt eseti légtér ne fedje át a repülőtér üzemi légterét, ui. amig az eseti légtér aktív, nem lehet a légteret másra használni.
  4. Akinek az elérhetőségét a légtér igénylésen megadjátok, annak vagy kint kell lennie a légtér aktiválásakor, vagy el kell tudnia érni azokat a személyeket az aktiválást követően repítenek.
  5. Lehet kérni, hogy a légtérigénylés automatikusan megújításra kerüljön, ha rendszeresen használjátok.
  6. Ha egy légtérigénylés be lett adva de soha senki nem aktiválja, akkor lehet, hogy legközelebb nem fogják megadni az engedélyt az adott személynek vagy az igényelt területre. Vagyis csak létező repítő helyre és akkor adjátok be az igényt, ha valóban terveztek ott repítést.

Gondolom sokan felteszik a kérdést, hogy miért nem az MMSZ intézi az eseti légtéreket. Addig ameddig ezt a legter.hu az MMSZ-el együttműködve díjmentesen profin elvégzi, felesleges ezzel foglalkozni. Természetesen ha kérdés, vagy probléma van egy légtérigényléssel kapcsolatban segítünk.  

Sajnos akár egyetértünk vele akár nem, nincs olyan jogilag is védhető mód, vagy kiskapu, ami lehetővé tenné, hogy legálisan eseti légtéren kívül szálljunk fel. Azért nincs értelme bármilyen ellenszegülésnek, mert a jelenlegi szabályozás is átmeneti, és amire bármilyen eredményt elérünk, addigra már egy új szabályozás lesz. Azzal pedig pilótaként is egyetértek, (és ezt már a könyvemben is leírtam), hogy valamilyen szabályozás kell, és nem kell megvárni az első súlyos balsetet.

Hársfalvi Pál

MMSZ elnök